Home OSPF - Network Types
Post
Cancel

OSPF - Network Types

Fortsättning på tidigare inlägg om DR & BDR. OSPF har ett flertal olika “Network Types” specificerade, och det är utefter detta som ospf-processen bestämmer om den behöver välja en DR/BDR under 2-way state i skapandet av en Neighbor Adjacency. Dessa är:

  • Non-Broadcast (NMBA)
  • Point-To-Multipoint
  • Point-To-Multipoint Non-Broadcast
  • Broadcast
  • Point-To-Point

Kom ihåg att DR/BDR endast behövs för multiaccess-nät. Detta innebär att för Point-to-Pointskippas hela DR/BDR-processen över och full adjacency sätts upp. Skillnaden går att se genom “sh ip ospf neighbor” där vi har en Point-to-Point länk på Fa0/1 och ett vanligt multiaccess (ethernet) på fa0/0. Neighbor ID Pri State Dead Time Address Interface 2.2.2.2 1 FULL/DR 00:00:34 10.0.0.2 FastEthernet0/0 3.3.3.3 1 FULL/DROTHER 00:00:30 10.0.0.3 FastEthernet0/0 192.168.0.2 0 FULL/ - 00:00:33 192.168.0.2 FastEthernet0/1* *Detta exempel är kanske lite förvirrande, per default är det alltid broadcast som network-type för Ethernetinterface, men för detta exempel ändrade jag detta genom “ip ospf network point-to-point”. Samma sak gäller för Point-to-Multipoint & PtM Non-Broadcast räknas OSPF som flera inviduella Point-to-Point och väljer därför EJ någon DR/BDR. Så vi kan konstatera att DR/BDR används endast för Broadcast & Non-Broadcast (NMBA - Non-Broadcast MultiAccess).  Skönt nog har Cisco gjort det enkelt för oss och dessa nätverkstyper konfigureras automatiskt åt oss. Vi kan kontrollera vilken network type ett interface har genom kommandot “sh ip ospf interface”: Ethernet: 

FastEthernet0/0 is up, line protocol is up Internet Address 10.0.0.1/24, Area 0 Process ID 1, Router ID 1.1.1.1, Network Type BROADCAST, Cost: 10

Point-to-Point:

Serial0/0 is up, line protocol is up Internet Address 192.168.0.2/30, Area 1 Process ID 1, Router ID 192.168.0.2, Network Type POINT_TO_POINT, Cost: 10

Point-to-MultiPoint

Serial0/0.1 is up, line protocol is up  Internet Address 172.16.0.1/16, Area 1 Process ID 1, Router ID 192.168.0.2, Network Type POINT_TO_MULTIPOINT, Cost: 64

Non-Broadcast:

Serial0/0 is up, line protocol is up Internet Address 172.16.0.1/16, Area 1 Process ID 1, Router ID 192.168.0.2, Network Type NON_BROADCAST, Cost: 64

Det finns som tidigare nämnt möjlighet att manuellt justera vilken network-type ett interface skall ha, detta kan vara användbart i framförallt labb-miljöer. Du ändrar detta via kommandot “ip ospf network x”,

R4(config-if)#ip ospf network ? broadcast Specify OSPF broadcast multi-access network non-broadcast Specify OSPF NBMA network point-to-multipoint Specify OSPF point-to-multipoint network point-to-point Specify OSPF point-to-point network

DR/BDR i Frame-Relay

Ett problem som uppstår i en Frame-Relay miljö som använder sig av Hub & Spoke är som bekant att all trafik mellan “spokes” måste gå via huvudroutern. Och som du förhoppningsvis inte sovit under dina CCNA-studier känner du redan till att routrar ej forwardar Broadcast - detta innefattar även Multicast. Om vi tar följande topologi för att utveckla: Framerelay DR Vad händer om Spoke 1 skulle bli DR eller BDR? Spoke2 kommer försöka sätta upp en full adjacency till Spoke1, vilket kommer misslyckas då all multicast fastnar i Hub och ej forwardas. Det är därför ett KRAV att Hub konfigureras till DR och att vi EJ tillåter varken Spoke1 eller Spoke2 att bli BDR, detta gäller för både Broadcast*- & NMBA i Hub&Spoke-nät. Har du läst den tidigare posten ang. BD/BDR så har du förhoppningsvis redan koll på hur vi löser detta (hint: genom ip ospf priority x). *Kom ihåg att vi kan konfigurera Frame-Relay att tillåta en form av pseudo-broadcast genom antingen Inverse-ARP eller manuellt mappa dlci och ip-adress och sedan använda broadcast i statement, ex;

R1(config)#interface serial0 R1(config-if)#no frame-relay inverse-arp R1(config-if)#frame map ip 200.1.1.2 122 broadcast R1(config-if)#frame map ip 200.1.1.3 123 broadcast

Neighbor adjacencys för Non-broadcast

Speciellt för Non-broadcast och Point-to-Multipoint Non-broadcast är ju som vi hör på namnet att de EJ tillåter broadcast (vilket även innebär att multicast stoppas). OSPF har dock möjlighet att helt använda sig av unicast istället, det enda vi behöver göra i detta fall är att manuellt ange våra neighbors. Väldigt enkelt!

R1(config)#router ospf 1 R1(config-router)#neighbor 10.0.0.2  R1(config-router)#neighbor 10.0.0.3

Försöker vi dock göra detta på ett nätverk som tillåter broadcast får vi följande meddelande:

*Mar  1 01:43:08.991: %OSPF-4-CFG_NBR_INVAL_NET_TYPE: Can not use configured neighbor: neighbor command is allowed only on NBMA and point-to-multipoint networks

Här är förövrigt en bra “fusklapp” att använda. networktypes

This post is licensed under CC BY 4.0 by the author.

OSPF - The Basics II

OSPF - LSA Types